8 responses to “Om den nye løsningen for Ringkollbommen

  1. Hei, Lurer på hvor mye penger YouPark har dratt inn i eksp gebyr/bøter siden oppstart? Og hvor mange brukere som er blitt irritert over å få faktura i posten. Ja, jeg ser nå at det er en plakat på veggen som sier at det nytt system. Der hvor man tidligere betalte stod det bare at betalings løsningen ikke var i bruk, uten annen form for forklaring. Hadde dere vært så vennlig å satt en lapp om » Husk å betal, gå inn på Youpark» på den gamle betalingsløsningen, ville trolig YouPark ikke fått inn så mye i Gebyrer( Bøter), dere hadde fått deres 45 kroner og jeg vært mer fornøyd.

  2. Dette er ikke noe vellet kan gjøre, dessverre. Det er Ringkollveien BA – en sammenslutning av grunneiere – som har alt ansvaret for denne løsningen. Vi har oppfattet at det er diskusjon om denne løsningen – også langt utenfor velets engere krets – med liknende innvendinger som dine. Rette instans for direkte klage er dermed Ringkollveien BA. Jeg fant kontaktifno til Ringkollveien f.eks. her: https://proff.no/selskap/ringkollveien-ba/h%C3%B8nefoss/eiendomsforvaltning-og-utvikling/IG2AJ9F00B0/

  3. Hva er årsaken til dette nye systemet? Det gamle med fysisk bom og betaling var veldig bra og mye lettere og bedre for oss hytteeiere. Fakturagebyret til svensk registrert bil er kr 170.Totalsum SEK 221,- . På plakaten sto det ikke 48 timer. Vi var 3 timer for sent ute. Tiden kunne i det minste vært over en helg. Bileier over 74 år, likevel gebyr på første faktura.

    • Årsaken til at dette systemet ble valgt er dessverre ikke noe vellet har blitt informert om. Vi har fått flere tilsvarende henvendelser og ser at den nye løsningen har skapt problemer for mange. Riktig sted å henvende seg er til Rinkollveien, Se info i Brønnøysundregisteret: https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=971309571 eller linken over i forrige svar. Spesielt det med at bileier er over 74 år bør du ta opp med dem, synes jeg personlig.

  4. Hei – jeg har også hytte på Ringkollen, men ikke ved Øyangen (så ikke med i hyttevelet). Jeg er selv opprørt over Finter/Youpark, og hører det fra flere andre både hytteiere og ikke minst gjester. Overfor grunneiere er jeg sikker på at en kommentar fra hyttevelet vil veie tyngre enn fra oss enkeltpersoner. Jeg har også tenkt å forhøre meg med Ringkollen skiklubb og evt Skiforeningen.
    Det er ingen tvil om at Finter spekulerer i å innkassere tilleggsavgift. (De klarer å lese av bilnummer automatisk og sende faktura til Digipost (av alle steder), men har på INGEN måte automatisert eller gjort noe for at bileier skal få betalt innen 48 timer. Ofte blir heller ikke passeringen registrert i youpark.no før de 48 timene har passert.)
    Håper vi kan gjøre et felles stunt mot grunneier for å bytte ut leverandøren.

    • Jeg håper fortsatt på en bedre løsning. Synes det er en god ide å kontakte Ringkollen skiklubb og Skiforeningen. Klagen jeg fremsatte om gebyr ble først postsendt til Ringkollveien BA. De videresendte den til YouPark. Tre måneder tok det før jeg fikk returnert fakturagebyret jeg ikke skulle hatt! Mange har ikke strøm på hyttene, dårlig med ladning, og når man skal åpne en hytte etter å ha pakket om og båret og gått for å komme frem, er det lett å glemme betaling før det er for sent!

  5. Ja, dessverre må jeg stemme i at den nye bompengeløsningen er katastrofe og på grensen til kriminelt:
    1. Ikke noe informasjon om 48 timers regel før etter at man kjører ut. Det bør skiltes klart på vei inn (kan hende har man vært på hytta en halv uke og da er det for sent.)
    2. Svært høye fakturagebyrer (nesten det doble av selve bomavgiften.)

    Her synes det tydelig at selskapet spekulerer i fakturagebyret, og måten det gjøres fremstår for meg urederlig.

  6. Styret i Øyangen vel fikk innledningsvis noen henvendelser rundt dette og vi tok det opp med Ringkollveien BA hvor vi bl.a. foreslo at de regnet 48 timer fra utreise. De var veldig fornøyd med den nye løsningen, bl.a. fordi tiden med bomproblemer var over og fordi løsningen gir langt bedre passeringskapasitet når det er stor pågang. Vi har ikke mottatt klager fra våre medlemmer det siste halve året – ei heller på årsmøtet i juni. Vi har derfor ingen pågående aktiviteter for å påvirke Ringkollveien. Dersom dette endrer seg vil vi revurdere.

Legg igjen en kommentar